Tarikh : 21 Februari 2011
Hari : Isnin
Kelas : 5 Aminah
Bilangan Pelajar : 30 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Arab Tinggi
Tajuk : Uslub Amar Hakiki
Langkah/ Masa | Kandungan | Aktiviti | Alat Bantuan Mengajar |
Set Induksi | Guru meminta pelajar membuat ayat mudah daripada fiil amar. | Pelajar membaca dengan lantang ayat yang telah mereka bina. | Pen dan kertas. |
Sesi Pengajaran | -Guru menjelaskan kaitan tajuk mata pelajaran dengan aktiviti yang baru dilakukan. -Guru menerangkan pengertian uslub amar hakiki dan bahagian-bahagiannya. -Guru meminta pelajar membentangkankan kembali bahagian-bahagian uslub amar hakiki serta menyertakan contoh ayat baru bagi setiap bahagian. -Perbentangan dilakukan mengikut kumpulan masing-masing. | -Guru membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan. -Pelajar berbincang dalam kumpulan masing-masing bahagian-bahagian uslub amar hakiki. -Kemudian pelajar membentangkan bahagian-bahagian uslub amar hakiki dan contoh ayat mengikut kefahaman masing-masing. -Guru membetulkan jika terdapat kesalahan dalam perbentangan mereka. -Guru mengarahkan pelajar menyiapkan latihan yang diberi untuk diserahkan esok hari. | -Buku teks, papan putih, kertas kajang dan pen. |
Refleksi | -Pelajar dapat memahami dengan jelas bahagian-bahagian uslub amar hakiki. -Pelajar dapat membezakan antara bahagian-bahagian yang terdapat dalam uslub amar hakiki. -Pelajar dapat membina ayat baru bagi bahagian-bahagian uslub amar hakiki. |
* HASIL PEMBELAJARAN
1) PELAJAR DAPAT MEMAHAMI BAHAGIAN-BAHAGIAN USLUB AMAR HAKIKI DAN CONTOH-CONTOH AYAT SETIAP BAHAGIANNYA.
2) PELAJAR DAPAT MEMBEZAKAN KESEMUA BAHAGIAN USLUB AMAR HAKIKI.
3) PELAJAR DAPAT MEMBINA AYAT DENGAN BAIK BAGI SETIAP BAHAGIAN USLUB AMAR HAKIKI.